Stel je eens voor…

Stel je eens voor dat een leerkracht op school plotseling langdurig ziek wordt of uitvalt door stress. Hoe kun je dat opvangen? Sta eens stil bij het effect op de groep, op de collega’s, op je school, op de financiën. En hoe zullen de ouders reageren?

Herken je de onderstaande punten op jouw school?

=

Langdurig ziekteverzuim

=

Leerkrachten die niet langer met hart en ziel voor de groep staan

=

Moeite om vacatures gevuld te krijgen

=

Leerkrachten die twijfelen of ze nog wel in het onderwijs willen blijven werken

=

Ontevreden ouders

=

Gemopper in de koffiekamer

Maak je je zorgen om de verminderde veerkracht van je team?

Heb je het gevoel dat het nu allemaal goed gaat, maar dat het een kwetsbaar evenwicht is?

Leerkrachten ervaren steeds meer werkdruk

Leerkrachten zijn de spil van het onderwijs. Met hen valt of staat het onderwijs. Maar ze hebben het niet gemakkelijk. Dat herken je als leidinggevende vast. Basisschoolleraren staan zelfs bovenaan de lijst van werknemers met de hoogste werkdruk (CBS, 2018). Het ziekteverzuim onder leerkrachten in het basisonderwijs ligt fors hoger dan gemiddeld. Uit het onderzoek van het CBS blijkt dat het onderwijspersoneel het hoogste percentage burn-outklachten kent van alle beroepsgroepen: ruim één op de vijf mensen heeft er last van en dit percentage blijft stijgen. Naast de hoge werkdruk ervaren leerkrachten in het basisonderwijs hun werk als emotioneel zwaar. En wist u dat een burn-out minstens 60.000 euro kost?

 

Tijd om te investeren in het welbevinden van de leerkracht

Het is zo belangrijk om mensen voor de klas te hebben staan die goed toegerust zijn.  Leerkrachten die kunnen lezen en schrijven met de klas, omdat ze ontspannen, vol zelfvertrouwen en authentiek voor de groep staan. Tijd om te investeren in de leerkracht. Niet alleen in didactiek en lesmethoden, maar in de mens.

Investeren in het welbevinden van de leerkracht is belangrijk, omdat:

R

Het uitval door ziekte voorkomt.

R

Het leidt tot meer gemotiveerde leerkrachten die effectiever les kunnen geven.

R

Het zo belangrijk is om je goede leerkrachten te behouden. Het is immers niet gemakkelijk om weer zo’n fijne nieuwe te vinden!

R

Leerkrachten het onderwijs dan niet verlaten, maar geïnspireerd blijven werken.

R

Het welbevinden van de leerkracht een positief effect heeft op het welbevinden én de leerprestaties van leerlingen en dat leidt weer tot tevreden ouders.

Want juist die goede leerkracht met veel ervaring, juist die wil je behouden voor het onderwijs.

Voordat ik begon aan het traject met Femke had ik zo mijn twijfels of ik wel iets zou hebben aan coaching. Maar het heeft me zeker geholpen. Ik ben me bewuster geworden van mezelf en mijn gedachten. Het heeft me rust gebracht. Rust ook om de keuzes te maken die voor mij belangrijk zijn. Ik heb nu meer zicht op wat ik wil en hoe daar naar te handelen. Daarmee heb ik ook eindelijk de beslissing genomen om in het onderwijs te blijven werken en heb ik een concreet beeld en plan van aanpak over de rol die ik wil innemen. Ik doe het nu echt anders dan een half jaar geleden.

Marjolijn

Echte verandering teweegbrengen bij leerkrachten

Zodat ze lekker in hun vel zitten en positieve impact hebben op de kinderen in hun klas: daar doe ik het voor.

Mijn naam is Femke Klomp en ik coach leerkrachten die met passie en hart voor kinderen voor hun vak hebben gekozen, maar die door alles wat moet, niet de juf of meester zijn die ze eigenlijk graag willen zijn. Ik begeleid ze graag naar meer vertrouwen & veerkracht en minder stress, zodat ze volop kunnen genieten van het mooiste vak dat er is.

Met ruim zeventien jaar ervaring in coaching van leerkrachten in het basisonderwijs, heb ik inmiddels een goedgevulde gereedschapskist. Ik werk met bewezen effectieve methoden, zoals acceptatie- en commitmenttherapie (ACT), mindfulnessoefeningen en visualisaties. Mijn helende energie en mijn sterke intuïtie zet ik bewust in bij de begeleiding van leerkrachten. Omdat het helpt snel bij de kern te komen en grote stappen te zetten.

In het coachtraject Licht in de klas ga ik graag met jouw leerkracht aan de slag.

Meer weten? 

Wil je meer weten over mij of over mijn mogelijkheden? Ik ga graag met je in gesprek. Als je je gegevens hiernaast invult, dan maken we een afspraak.

Je gaat akkoord met de privacyverklaring. Je gegevens worden alleen gebruikt om een afspraak te maken. 

3 + 1 =

Stel je eens voor dat jouw leerkrachten zich ontspannen, energiek en veerkrachtig zouden voelen. Wat dat zou betekenen voor de leerlingen, de groepen, de school en natuurlijk voor henzelf?

 

Coachtraject Licht in de klas

Licht in de klas is een intensief coachtraject op maat.
Speciaal voor de leerkracht die:

=

Met veel liefde voor de klas staat, maar niet tevreden.

=

Wel eens twijfelt om uit het onderwijs te stappen.

=

Het graag heel goed wil doen.

=

Het moeilijk vindt om het werk los te laten.

=

Zich tekort voelt schieten. Naar de kinderen in de groep. Naar collega’s. En naar het gezin.

=

Regelmatig te veel hooi op de vork neemt.

=

Zich kan verliezen in details en het lastig vindt om ruimte te maken voor wat het belangrijkste is.

=

Eerder reageert op de behoeften van anderen dan die van zichzelf.

=

Een ervaren leerkracht die je als schoolleider echt niet kwijt wilt. Maar die op de huidige koers, risico loopt op uitval of vertrek.

Het is fijn dat Femke duidelijk verstand heeft van het onderwijs. Je hoeft niets uit te leggen, de context is helder. Femke brengt je snel naar de kern, maar de regie ligt bij jou. Wat ik ook prettig vond, waren de praktische stappen. Leuk om je waarden te weten, maar wat doe je dan in de waan van de dag? Door opdrachten tussendoor kon ik daar ook goed mee aan de slag.

Ellen

Na het coachtraject: 

R

Ervaart de leerkracht meer rust en minder werkdruk.

R

Heeft de leerkracht inzicht gekregen in zichzelf en is hij of zij veerkrachtiger geworden.

R

Is het zelfvertrouwen en lef gegroeid om het werk anders in te richten en aan te pakken.

R

Kan de leerkracht focussen op de kern van het werk en bijzaken efficiënt en snel afhandelen.

R

Heeft de leerkracht helder voor ogen hoe hij of zij voor de klas wil staan en maakt daartoe krachtige keuzes. Afgestemd op de schoolvisie en -beleid uiteraard.

R

Geniet de leerkracht volop van de allermooiste baan die er is.

R

Wordt de leerkracht een inspiratiebron voor leerlingen en collega’s.

Meer weten?

Wilt u graag meer weten over het coachtraject Licht in de klas?
Lees dan hier verder.