Coaching ‘Licht in de klas’
Hoe je vol energie, focus & inspiratie kunt genieten van de mooiste baan die er is
Licht in de klas is een intensief coachtraject op maat, speciaal voor jou als leerkracht. In dit traject focussen we erop hoe jij de leerkracht kunt zijn die je diep van binnen wilt zijn. Een leerkracht voelen die zonder twijfel en vol zelfvertrouwen voor de klas staat. Die weer kan genieten van deze prachtige baan. Je gaat weer stralen in de klas!
Wat levert Licht in de klas je op?
Na onze samenwerking:
Ervaar je meer rust en minder werkdruk. Je gaat niet langer gebukt onder stress en je staat ontspannen voor de klas
Heb je meer zelfvertrouwen en lef om je werk anders in te richten en aan te pakken. Je krijgt het vertrouwen dat je precies goed bent zoals je bent
Heb je meer inzicht gekregen in je binnenwereld en ben je veerkrachtiger geworden
Is het voor jou helder welke leerkracht jij wilt zijn en maak je krachtige keuzes voor jezelf en je groep. Je gaat je focussen op wat er echt toe doet voor jou
Geniet je volop van de allermooiste baan die er is, op jouw manier, op jouw voorwaarden. Helemaal als jezelf. Daarmee word je een inspiratiebron voor je leerlingen en je collega’s
“The first step of getting somewhere is to decide
that you’re not going to stay where you are.”
“Ik doe het nu echt anders dan een half jaar geleden.”
Door het traject met Femke ben ik me bewuster geworden van mezelf en mijn gedachten. Het heeft me rust gebracht. Rust ook om de keuzes te maken die voor mij belangrijk zijn. Ik heb nu meer zicht op wat ik wil en hoe daar naar te handelen. Op school en thuis. Daarmee heb ik ook eindelijk de beslissing genomen om in het onderwijs te blijven werken en heb ik een concreet beeld en plan van aanpak over de rol die ik wil innemen. Ik doe het nu echt anders dan een half jaar geleden. Ik ben voor het eerst in vijftien jaar niet naar school gegaan in de vakantie, omdat ik het belangrijker vond om van mijn eigen kinderen te genieten. En dat was heerlijk.
Wat ga je leren en ontdekken?
Jouw dromen in de spotlight: zicht krijgen op jouw waarden en wensen als leerkracht
Met Licht in de klas staan we uitgebreid stil bij wat jij het allerbelangrijkste vindt in je werk. Als jij later met pensioen gaat, en terugkijkt op jezelf, wat zou je dan graag willen zien? Op welke manier zou je betekenisvol willen zijn? Door je waarden helder te hebben, kun je kracht en richting aan je leven geven. In goede en in moeilijke tijden. Je stijgt daarmee uit boven de waan van de dag. Om de leerkracht te worden die je diep van binnen het liefste wilt zijn, zetten we een aantal stappen.
Het licht dimmen: stil staan en voelen
Ontspannen, rust nemen, de stilte opzoeken en even echt voelen hoe het met je is. Juist als het druk is. ‘In het hier en nu zijn’ maakt dat je uit de overlevingsmodus stapt; je zet daarmee de automatische piloot uit. Zo kun je voelen wat je nodig hebt om je goed en energiek te voelen. En om je hart te horen spreken, in plaats van je hoofd.
De vitrages open: opmerken wat je belemmert en hoe je daarmee om kunt gaan
Je bent je vaak onbewust van wat jou tegenhoudt om helemaal de leerkracht te zijn die je wilt zijn. Gevoelens, overtuigingen en regels kunnen je behoorlijk belemmeren om de stappen te zetten die voor jou belangrijk zijn. Door je te verwonderen krijg je inzicht in jezelf en daardoor ontstaat ruimte om dingen anders te doen. Je leert nieuwe en effectievere manieren om met je belemmeringen om te gaan.
Follow the call of the discoball: van de gebaande paden af en je hart volgen
Soms is het goed om je brein een beetje te foppen door uit je normale patroon en routine te stappen. Je ervaart ruimte om te lachen, gek te doen, te genieten. Vol aandacht. Het maakt dat je je openstelt voor alle mogelijkheden die er zijn. Je ervaart dat je niet vastzit in een systeem, maar dat je zelf keuzes kunt maken. Dat helpt je om ook grotere veranderingen op school aan te gaan.
Light. Camera. Action!
Samen kijken we naar welke concrete stappen je kunt zetten om je waarden in praktijk te brengen. Ik help je om deze stappen ook écht te zetten. Je staat daardoor anders voor de klas: op de manier die jij belangrijk vindt. Je voelt je voldaan, omdat je daadwerkelijk toekomt aan wat voor jou de essentie is.
We hangen de feestverlichting op: je succes vieren
Bij elke omslag hoort een feestje! Nu je zoveel stappen hebt gezet in je hoofd, in de klas en in je leven, is het heerlijk om daarop terug te kijken. Oogsten. Genieten van je succes is niet alleen superleuk en een mooie beloning, maar het geeft ook energie en richting aan hoe je weer verder wilt. Een stap die we veel te vaak overslaan.
Femke is talentvol in het op haar rake en ook bescheiden manier je dichter bij je gevoel te laten komen. Ze is rustig, voelt je goed aan en kan je op een liefdevolle manier begeleiden. Ze is krachtig in haar observaties en voelt erg goed aan wat er bij de ander speelt. Je voelt je veilig en gezien bij haar en je kunt je kwetsbaar opstellen bij Femke. Haar integere manier van werken heb ik als zeer prettig ervaren!
Hoe ziet het coachtraject Licht in de klas eruit?
Vier maanden lang hebben we tweewekelijks een 1 op 1 sessie. Voor blijvende verandering is immers tijd nodig. Deze gesprekken vinden plaats in Bemmel, bij Nijmegen. Of we gebruiken Skype, als dat praktischer is.
Je krijgt fijne opdrachten die aansluiten bij waar jij staat en naar toe wilt.
Wekelijks hebben we mailcontact, zodat je je ook gesteund voelt tussen de gesprekken door. Want juist dan gebeurt het. Ik reageer snel.
Ik begeleid je met visualisaties om grote stappen te kunnen zetten. Je krijgt ook visualisaties die je thuis kunt gebruiken.
Als bonus bij Licht in de klas ontvang je een setje Groeikaarten van Platform Mindset. Waardevol voor jezelf én ook voor in de klas.
Vier maanden lang ben ik jouw coach. Ik sta naast je, steun je en daag je uit. Het is jouw traject, jij hebt de regie, maar je hoeft het niet alleen te doen.
“Alles is erop gericht jou weer te laten stralen voor de klas!”
Over mij
Mijn naam is Femke Klomp. Al zeventien jaar coach, train en adviseer ik met liefde leerkrachten, ib’ers en schoolleiders. Mijn focus ligt op het begeleiden van leerkrachten die met passie en hart voor kinderen voor hun vak hebben gekozen, maar die door alles wat moet, niet de leerkracht zijn die ze eigenlijk graag willen zijn. Ze beginnen zelfs te twijfelen of ze nog wel in het onderwijs willen blijven. Met een krachtige combinatie van een sterke intuïtie, kennis van zaken en lekker concreet, begeleid en inspireer ik je graag om vol vertrouwen, focus en veerkracht te werken. Zodat je weer kunt stralen voor de klas en een grote inspiratiebron kunt zijn voor de kinderen in je klas én je collega’s.
Over mij
Mijn naam is Femke Klomp. Al zeventien jaar coach, train en adviseer ik met liefde leraren, ib’ers en schoolleiders. Mijn focus ligt op het begeleiden van leraren die met passie en hart voor kinderen voor hun vak hebben gekozen, maar die door alles wat moet, niet de leerkracht zijn die ze eigenlijk graag willen zijn. Ze beginnen zelfs te twijfelen of ze nog wel in het onderwijs willen blijven. Met een krachtige combinatie van een sterke intuïtie, kennis van zaken en lekker concreet, begeleid en inspireer ik je graag om vol vertrouwen, focus en veerkracht te werken. Zodat je weer kunt stralen voor de klas en een grote inspiratiebron kunt zijn voor de kinderen in je klas én je collega’s.
Voel je dat je nu niet de leerkracht bent die je graag wilt zijn?
Dat er echt iets moet veranderen?
Dat je zo niet langer door wilt gaan?
Omdat een burnout op de loer ligt?
Durf jij de stap te zetten naar een lichter leven?
Dan is dit coachtraject echt iets voor jou!
Ik gun het jou helemaal om te stralen voor de klas.
Je faalt niet als je hulp vraagt
Het is moeilijk om hulp te vragen, als het niet echt slecht gaat. Dat zou je alleen op moeten kunnen lossen, vind je. Je bent tenslotte een ervaren leerkracht. En misschien heb je wel eens hulp gevraagd en gekregen, maar was die vooral gericht op de kinderen, op didactische of pedagogische ondersteuning. Terwijl het nu eigenlijk om jou als mens gaat en wat jij nodig hebt om weer de leerkracht te zijn die je wilt zijn. Het is veel spannender om hulp in te schakelen als het om jezelf gaat. Dat voelt kwetsbaar. Maar wil je niet juist ook dat de kinderen in je klas om hulp vragen als ze iets willen leren?