Leerkrachten maken het onderwijs

Zij vormen onze kinderen. Hoe zij in hun werk en in hun leven staan, heeft een enorm effect op de wereld. Leerkrachten die vanuit hun hart werken en doen wat ze echt belangrijk vinden. Die veerkrachtig, vol energie en aandacht voor de klas staan. Dat is mijn droom.

Ik ken het basisonderwijs door en door

Ik ben Femke Klomp. Ik heb jarenlang gewerkt als trainer, coach en opleider voor het basisonderwijs. Duizenden schoolleiders, ib’ers en leerkrachten heb ik begeleid en honderden klaslokalen heb ik van binnen gezien. Ik heb het altijd heerlijk werk gevonden. Officieel ging het altijd over didactiek & pedagogiek. Maar in al die gesprekken ging het ook heel vaak over de leerkracht zelf, als mens. Voor mij waren dit de punten die echt de kern raakten en die ik toen alleen kon aanstippen.

Hoe blijf je koers houden op wat er voor jou én het kind toe doet?

Die leerkrachten vertelden mij over de werkdruk. Over de frustratie die ze ervaarden als ze een kind niet goed konden helpen. Over hoe ze zich soms alleen voelden staan. Over hoe ze niet altijd toe kwamen aan dat wat er echt toe doet. Hoe ze zich gevangen konden voelen in het systeem. Over de twijfel of ze nog wel als leerkracht wilden werken. Of over de twijfel aan zichzelf, aan hun eigen kunnen. Deze punten raakten voor mij de essentie. Het WAAROM van jou als leerkracht. Waarom wil jij leerkracht zijn? Wat wil je bijdragen? En hoe krijg je dat voor elkaar als er elke dag zoveel te doen is? Hoe blijf je goed voor jezelf zorgen als alles belangrijk is?

“Ik doe het nu echt anders dan een half jaar geleden.”

Door het traject met Femke ben ik  me bewuster geworden van mezelf en mijn gedachten. Het heeft me rust gebracht. Rust ook om de keuzes te maken die voor mij belangrijk zijn. Ik heb nu meer zicht op wat ik wil en hoe daar naar te handelen. Op school en thuis. Daarmee heb ik ook eindelijk de beslissing genomen om in het onderwijs te blijven werken en heb ik een concreet beeld en plan van aanpak over de rol die ik wil innemen. Ik doe het nu echt anders dan een half jaar geleden.  Ik ben voor het eerst in vijftien jaar niet naar school gegaan in de vakantie, omdat ik het belangrijker vond om van mijn eigen kinderen te genieten. En dat was heerlijk.

Marjolijn

Leerkracht groep 1/2

Hier doe ik het voor

Echte verandering teweeg brengen bij leerkrachten, zodat ze lekker in hun vel zitten en positieve impact hebben op de kinderen in hun klas: daar doe ik het voor. Ik heb immers gezien dat dat kan! Prachtig om te zien hoe de ene juf veel meer zelfvertrouwen heeft gekregen voor de klas, of hoe een andere juf weer volop geniet van haar werk, terwijl ze serieus overwoog een andere baan te zoeken. Hoe de meester die opzag tegen het starten in een nieuwe groep, minder stress ervaart en zorgt voor een fantastisch pedagogisch klimaat in zijn groep, omdat dát voor hem de essentie is van zijn vak.

“Ik kan ontzettend genieten van leerkrachten die stralend voor de klas staan.”

v

Sprankelsessie

Lijkt het jou fijn om met me te sparren over de stappen die jij kunt zetten?

Gratis toolkit voor een ontspannen schooldag

Voor de liefdevolle leerkracht die soms best een beetje gestresst is.

Licht in de klas

Licht in de klas is een intensief coachtraject op maat, speciaal voor jou als leerkracht.

 

Dit ben ik

Ik woon in Bemmel, tussen Arnhem en Nijmegen, tegen de prachtige uiterwaarden van de Waal. Ik ben getrouwd met helikopterpiloot Matti, die mijn rots in de branding is. We hebben samen twee fantastische dochters: Liva en Madée.

Verder ben ik dol op dansen, hiphop, kristallen, bloemen, kokkerellen en kinderboeken. En wat ik het allermooiste vind, is om te kijken naar hoe mijn kinderen liggen te slapen. Elke avond schiet ik weer vol bij die aanblik.

Ik heb jarenlang gewerkt als trainer, coach en adviseur bij Marant | Adviseurs in Leren & Ontwikkeling en als docent, coach en studieloopbaanbegeleider op de HAN Pabo. Samen met Maaike Steeman schrijf ik een boek voor de leerkracht en geef ik trainingen, waarbij acceptatie- en commitmenttherapie centraal staat.

Femke is talentvol in het op haar rake en ook bescheiden manier je dichter bij je gevoel te laten komen. Ze is rustig, voelt je goed aan en kan je op een liefdevolle manier begeleiden. Ze is krachtig in haar observaties en voelt erg goed aan wat er bij de ander speelt. Je voelt je veilig en gezien bij haar en je kunt je kwetsbaar opstellen bij Femke. Haar integere manier van werken heb ik als zeer prettig ervaren!

Tineke

Leerkracht

ZO werk ik graag

Met ruim zeventien jaar ervaring met het coachen van leerkrachten in het basisonderwijs, heb ik inmiddels een goedgevulde gereedschapskist. Ik werk met bewezen effectieve methoden, zoals acceptatie- en commitmenttherapie (ACT), mindfulnessoefeningen en visualisaties. Mijn helende energie en mijn sterke intuïtie zet ik bewust in bij de begeleiding van leerkrachten. Omdat het helpt snel bij de kern te komen en grote stappen te zetten.

Ben jij leerkracht en heb jij last van…

=

Stress of spanning op het werk?

=

Twijfel of je wel leerkracht wilt blijven?

=

Het gevoel dat je niet toe komt aan wat belangrijk voor je is?

=

Onrust, lusteloosheid of chaos in je hoofd?

Ben jij nu niet de leerkracht die je wilt zijn en wil je…

R

Meer rust en minder werkdruk?

R

Krachtige keuzes maken om de leerkracht te zijn die je wilt zijn?

R

Meer veerkracht, inspiratie en vertrouwen?

R

Volop genieten van de mooiste baan die er is?

 

Sprankelsessie

In een sprankelsessie met mij sparren we over wat jou belemmert om de leerkracht te zijn die je diep van binnen graag zou willen zijn. We verkennen waar je naar toe wilt en welke stappen je daarvoor kunt zetten.