Alsjeblieft, jouw gratis Toolkit voor een ontspannen schooldag!

In de toolkit vind je oefeningen om het volgende te bereiken:

R

Ontspannen en gefocust aan je schooldag beginnen

R

Voelen hoe het met je is en wat je nodig hebt: grenzen en behoeften

R

Loskomen van school en genieten van je avond

R

Meer voldoening uit je schooldag halen

Visualisaties

De toolkit bestaat onder andere uit visualisaties die ik speciaal voor jou heb opgenomen. Visualisaties werken krachtig om je drukke hoofd even pauze te geven en contact te maken met je gevoel, je intuïtie en je lichaam. Ze kunnen je inspiratie bieden, zorgen voor diepe ontspanning en je helpen meer bij je gevoel te komen, waardoor je beter gaat voelen wat belangrijk voor je is.

Je kunt de visualisaties regelmatig doen. Misschien kunnen sommige oefeningen zelfs in je dagelijkse routine een plek krijgen. Voel waar jij behoefte aan hebt.

Nog nooit een visualisatie gedaan?

Geen probleem! De visualisaties in deze toolkit zijn laagdrempelig en geschikt voor mensen die nog weinig ervaring hebben met visualiseren.

Afgeleid door je boodschappenlijstje

Het kan zijn dat je tijdens een oefening afgeleid raakt. Je denkt bijvoorbeeld aan je boodschappenlijstje of aan dat je het heel gek vindt om te doen. Dat is logisch, onze hersenen zijn altijd actief. Als je het opmerkt, breng je met zachte hand je aandacht weer terug naar de oefening.

Schrijven na de oefening

Het is handig om een pen en een notitieboekje bij de hand te hebben. Schrijf na de visualisatie op wat je hebt ervaren. Al schrijvend versterk je de effecten van de visualisatie en komt er soms ook nog meer inzicht.

Ontspannen en gefocust aan je schooldag beginnen

Vaak duiken we direct vanuit de ochtendspits de klas in. Doen, doen, doen. Er is altijd genoeg te doen! In de waan van de dag is het lastig om bezig te zijn met wat er voor jou écht toe doet. Wil je toekomen aan het belangrijkste, dan is het heel krachtig om te werken met een intentie. De manier waarop je je dag begint, heeft effect op je gehele dag.

Wanneer jij de dag begint met een bewuste intentie, dan helpt dat je om te focussen op dat wat jij vandaag het belangrijkste vindt of wat jij nodig hebt. Met deze oefening sta je even stil en bepaal jij je focus voor jouw dag in de klas. In een paar minuutjes. Je kunt deze oefening aan het begin van elke werkdag doen.

Het is handig om na afloop je intentie op te schrijven en de hele dag duidelijk in het zicht te leggen of te hangen, zodat je eraan kunt blijven denken.

Voelen hoe het met je is en wat je nodig hebt: grenzen en behoeften

Vind jij de veiligheidsinstructie van de stewardessen in het vliegtuig ook altijd zo grappig? Toch is er een mooie les uit te leren. Ze geven aan dat het belangrijk is om eerst zelf je zuurstofmasker op te zetten in geval van nood, en daarna pas bij je kinderen of anderen. Eerst goed voor jezelf zorgen; daarna kun je pas goed voor iemand anders zorgen.

Als leerkracht ben je vaak sterk op de ander gericht. Je focust je op de behoeften van de leerlingen in je klas, hun ouders, je collega’s. Dat is je kracht. Maar door die focus op de ander vergeet je je eigen behoeftes nog wel eens. Sterker nog, je bent je er vaak niet eens van bewust. Toch is dat wel essentieel. Om gezond te blijven en er lol in te houden, om een topleerkracht te zijn en om thuis ook nog wat energie over te hebben.

Dit is een fijne oefening om regelmatig te doen. Je checkt in bij jezelf, waardoor je beter weet hoe het écht met je gaat en zodat je beter voor jezelf kunt zorgen. Eigen zuurstofmasker eerst!

Na afloop kan het fijn zijn om op te schrijven wat jij vandaag voor jezelf kunt doen.

Meer voldoening uit je schooldag halen

In alle drukte schakel je snel over op de automatische piloot. En doe je de dingen zoals je ze altijd deed. Maar is dat nog wel hoe je het wilt doen? Mooi om stil te staan bij hoe jij in je werk wilt staan. 

Opdracht: jouw onderwijsheld

Een tikkeltje nostalgisch is deze oefening. Pak je pen en papier erbij en denk eens even aan vroeger…

  Iedereen heeft wel zo’n leraar die je altijd is bijgebleven. Van de basisschool, de middelbare school of van de pabo.
                  Welke leraar was jouw held? Wie was betekenisvol voor jou?

  Denk eens terug. Wat deed deze leraar? Hoe stond hij of zij voor de klas? Wat raakte? Wat maakte deze leraar bijzonder?

  Kun je drie woorden bedenken die deze leraar kenmerkten?

 Wat zie je daarin terug als jij zelf voor de klas staat? Hoe scoor jij op deze punten?

Opdracht: jouw onderwijsheld

Een tikkeltje nostalgisch is deze oefening. Pak je pen en papier erbij en denk eens even aan vroeger…

  Iedereen heeft wel zo’n leraar die je altijd is bijgebleven. Van de basisschool, de middelbare school of van de pabo. Welke leraar was jouw held? Wie was betekenisvol voor jou?

  Denk eens terug. Wat deed deze leraar? Hoe stond hij of zij voor de klas? Wat raakte? Wat maakte deze leraar bijzonder?

  Kun je drie woorden bedenken die deze leraar kenmerkten?

 Wat zie je daarin terug als jij zelf voor de klas staat? Hoe scoor jij op deze punten?

Met de vorige opdracht heb je gekeken naar een onderwijsheld van jou. Daarmee heb je ook al meer in beeld wat jij belangrijk vindt in een leraar. De volgende visualisatie kan nog scherper maken wat voor jou de essentie is in je werk en waar je graag verandering in zou willen zien. Fijn om naderhand je bevindingen op te schrijven. 

Opdracht: kleine actie

Je hebt nu de opdracht over je onderwijsheld en de visualisatie gedaan en hebt daarmee al meer in beeld hoe je eigenlijk in je werk wilt staan. Wat zou een ieniemienieklein stapje zijn om meer voldoening uit je schooldag te kunnen halen? Wat zou je deze week met weinig moeite al kunnen doen? Leuk als je me laat weten wat je gaat doen!

Loskomen van school en genieten van je avond

Soms is het lastig om helemaal los te komen van je werk. Je blijft piekeren over die ene leerling of over die situatie in de pauze die je wel wat handiger aan had kunnen pakken. Je denkt na over het volgende thema of over een gesprek met een ouder.

Deze visualisatie helpt om terug te kijken op je dag en je werk los te laten. Je kunt hem doen als de kinderen naar huis gaan, voordat je verder gaat met je andere werk. Of je kunt hem doen voordat je naar huis gaat, of als je net thuis bent. Wat voor jou werkt.

Tot slot

Volg je eigen tempo, voel wat bij je past en waaraan je behoefte hebt. Mocht je je ervaringen willen delen, mail me dan gerust. Ik vind het leuk om van je te horen!

Veel plezier met deze toolkit!

Lieve groet,

Femke

Inzichtsessie

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je met mij in gesprek? Dat kan!
Twijfel jij ook weleens of je nog wel in het onderwijs wilt blijven werken? Wil je sparren over jouw situatie? Tijdens een korte, gratis inzichtsessie denk ik graag met je mee. We verkennen de huidige situatie, wat je belemmert en waar je graag naartoe wilt.

Inzichtsessie

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je met mij in gesprek? Dat kan!
Twijfel jij ook weleens of je nog wel in het onderwijs wilt blijven werken? Wil je sparren over jouw situatie? Tijdens een korte, gratis inzichtsessie denk ik graag met je mee. We verkennen de huidige situatie, wat je belemmert en waar je graag naartoe wilt.