Dit voorjaar deel ik elke week een interview met leerkracht, over mooie momenten, hobbels op de weg, idealen en wensen. Niks leukers dan even in de keuken van een ander kijken, toch? Laat je inspireren door je leuke collega’s!

Willemijn Bekebrede (26) staat beter bekend als Juf Willemijn op Allstars. Ze woont samen in de buurt van Amsterdam, heeft vier cavia’s en werkt als leerkracht in groep 6/7 op DENISE in Amsterdam, een internationale school. Daarnaast is ze docent in Artis (ja, cool hè!) en blogt ze over boeken (@jufwillemijnopallstars op Instagram).

Vijf dagen in de week hetzelfde doen, is niets voor mij

Ik hou echt van afwisseling. Dat is voor mij heel belangrijk. Na de academische pabo ben ik drie dagen in de week bij DENISE gaan werken. Dat is een tweetalige, internationale school en ik vind het daar erg leuk. Maar ik wilde ook altijd iets met dieren. Tijdens mijn keuzestage op de pabo werkte ik bij Artis. Daar ben ik nu ook aangenomen als docent, op oproepbasis. Heel leuk, en nee, ik geef niet de apen les, lacht Willemijn. Er komen vooral klassen kinderen op schoolreisje. Bij de kleuters gaat het dan bijvoorbeeld om dieren van dichtbij bekijken, bij oudere kinderen over techniek gebaseerd op dieren. Hoe geweldig zou het zijn als er meer dieren in de school zouden zijn? Van dieren kun je zóveel leren.

 

Elk kind aan het lezen

Naast deze twee banen maak ik ook tijd vrij voor boeken. Ik lees veel en schrijf daar ook over. Ik vind lezen echt geweldig en wil elk kind aan het lezen krijgen. Ik lees minstens een boek per week. Veel in de metro en bus, onderweg naar het werk. En dan vooral thrillers, young adult en jeugdliteratuur. Om anderen te inspireren, schrijf ik hierover recensies. Ook ben ik heel actief op Instagram en Facebook, met boeken en over onderwijs. Kinderboeken over dieren, zeker als het een combinatie van informatie en een verhaal is, vind ik heel leuk. Een mooie tip is bijvoorbeeld De olifant van Jenni Desmond, een prachtig boek. En Het leven van een loser blijft een goede als het gaat om kinderen die niet zo van lezen houden.

Het is wel zwaar geweest als startende leerkracht

Ik werk nu 3,5 jaar als leerkracht en dat waren bewogen jaren, waarin ik veel heb geleerd. Ik had best wat kinderen in de klas die eigenlijk niet op een reguliere school passen. Dan is het steeds kiezen tussen de groep of aandacht voor het kind. Beide zijn zo nodig. Gelukkig was er de ruimte op school om er iemand bij te halen, juist in extreme gevallen. Nu heb ik een rustige klas, maar poeh, het is wel zwaar geweest.

Ik kon het wel loslaten en van me afzetten, door thuis niet te werken en juist lekker te gaan lezen. En ik heb ook echt fijne hulp van een coach gehad. Dat gaf direct verandering in de klas. Ik zet nu in het begin stevig neer en investeer in routines en ik geef 100 keer meer complimenten. Dat betaalt zich helemaal terug. Ik zou starters dan ook graag de tip geven: blijf volhouden. Je kunt veel leren en vraag echt om hulp als je niet goed weet wat te doen. Daar heb ik heel veel aan gehad.

Tips van Willemijn om geïnspireerd te werken:

  • Zorg voor afwisseling. Dag in, dag uit hetzelfde wordt saai.
  • Begrens jezelf. Mijn vrije tijd is om te ontspannen en leuke dingen te doen.
  • Geef niet op! Soms lijkt het onoverkomelijk moeilijk voor de klas. Maar daar is echt wat aan te doen.
  • Met een missie kun je jezelf uitdagen. De mijne is om elk kind aan het lezen te krijgen. En als dat dan lukt bij een moeilijke lezer: yes!

Hoe ontstaat zwaartekracht?

Ik heb niet getwijfeld om uit het onderwijs te stappen toen het zo zwaar was. Ik wil kinderen heel graag iets leren. De oudere kinderen vind ik vooral heel leuk. Die zelf al dieper nadenken en die met mooie vragen komen als: hoe ontstaat de zwaartekracht? Die gesprekken voeren met kinderen vind ik geweldig. Ik kan er erg van genieten als de hele klas lekker aan het werk is. Dat heb ik dan toch mooi gedaan!

Ik denk dat kinderen mij een grappige juf vinden. Ik vind humor heel belangrijk, naast kinderen aan het lezen krijgen, proefjes doen en leuke feitjes leren. Ik straal denk ik ook rust uit en ben heel duidelijk. Een valkuil van mij is wel dat ik snel afgeleid ben. Als een kind door me heen praat, kan ik helemaal de draad kwijt zijn.

Als leerkracht maak je je eigen werkdruk

Ik ervaar eigenlijk niet zoveel werkdruk. Ik let er wel op, hoor! Ik zorg dat ik op hetzelfde tijdstip naar huis ga en neem zelden werk mee naar huis. Ik kies er ook voor om niet alles af te maken, maar echt keuzes te maken in wat het belangrijkste is. Ik zie soms wel eens collega’s die elke dag uren nakijken. Dat doe ik echt niet. Directe feedback vind ik veel belangrijk, dus dat probeer ik heel consequent te doen in de klas. Niet naderhand nog in de werkboekjes. De rapportentijd vind ik ook wel stressvol. Ik heb dan de neiging het voor me uit te schuiven. Nu plan ik het in én doe ik het ook echt. Ik zet zelfs een timer. Gewoon beginnen.

Ik voel me echt op mijn plek

In ons team ben ik een kartrekker en vrij kritisch. Dat vind ik niet altijd een fijne rol, maar ik vind het wel belangrijk om niet zomaar alles klakkeloos te doen. Ik wil het graag samen góed doen. Omdat we niet samen lunchen, komen we om 8.15 uur altijd even bij elkaar. Dat vind ik belangrijk. Dat je weet hoe het gaat met iedereen. Samen lachen. Heel fijn dat we als team zo goed bij elkaar passen. Ik voel me echt op mijn plek.

 

Dank je wel, Willemijn, voor het fijne gesprek! Prachtig hoe jij een combinatie maakt van alles wat je leuk vindt: onderwijs, kinderen, dieren en boeken.

Soms voelt de drempel hoog om hulp te vragen

Als starter komt er vaak extra veel op je af en kan het voelen alsof je vooral bezig bent met overleven. En dat is hartstikke normaal. Zo zijn we allemaal begonnen. Realiseer je dat je niet alles goed kunt doen. Dat kan niemand. En juist in die eerste jaren voor de klas, ga je nog veel fouten maken en heel veel leren. Trek gerust aan de bel als je je niet fijn voelt voor de klas of in je team. Bij je collega’s, ib’er of directeur. Soms voelt die drempel hoog, maar jullie zijn met elkaar verantwoordelijk voor de leerlingen in je groep. Niet alleen jij. En mocht je het fijn vinden om je vragen en twijfels te bespreken met iemand buiten school, dan kun je je aanmelden voor een gratis inzichtsessie.

 

Inzichtsessie

In een inzichtsessie met mij sparren we over wat jou belemmert om de leerkracht te zijn die je diep van binnen graag wilt zijn. We verkennen waar je naar toe wilt en welke stappen je daarvoor kunt zetten.